Folkefienden

19.05.2015 - 15:10 60 kommentarer

(foto:Astrid Waller)

Da journalist Kjersti Salvesen spurte om jeg ville snakke om tiden etter jeg trakk meg fra debatten om vaksiner, og hvorfor jeg ble stille, sa jeg umiddelbart ja.

Les artikkelen her! (Kamille nr. 11 mai 2015)

Ikke fordi jeg hadde behov for å frosvare meg, for det har jeg virkelig ikke.

Ikke fordi jeg ville snakke mer om vaksine-spørsmålene, men fordi det som skjedde på sosiale medier forundret meg og jeg har tenkt mye på hvorfor saken tok og kunne ta en slik vending.

Vi voksne/foreldre er så opptatt av å lære våre barn nettvett, og at vi ikke skal mobbe hverandre, snakke stygt eller nedlatende.

Likevel var det mange voskne som gjorde akkurat dette mot meg!




Etter artikkelen i Bergens Tidende eksploderte det på sosiale medier. Akkurat som om deres drøye og lite reflekterte overskrift : "Sølje Bergman er farligere for barn enn vaksiner" legitimerte deres behov for sjikane og ganske drøye personangrep.

Jeg fulgte ganske godt med for å virkelig lete etter svar og forståelse for slike reaksjoner.

I artikkelen snakker jeg også om dette, men det er viktig å presisere for meg at jeg aldri har påberopt meg ekspert-tittelen. Men at jeg lytter til og henvender meg til eksperter er riktig.

 

Jeg er ikke et offer, jeg føler meg heller ikke som et.

Men jeg er ufravikelig i å være så sann jeg kan mot meg selv og mine medmennesker.

Derfor snakker jeg i artikkelen om hvorfor jeg er som jeg er og tenker som jeg gjør.

Dere kan velge å lese artikkelen eller ei, men den sier i allefall noe om meg som menneske.

Her på bloggen har jeg godkjent alle kommentarer, de støttende, de kritiske og de direkte stygge. Fordi jeg har ikke behov til å skjønnmale meg selv, heller ikke de som leser bloggen.

Men noe svar på hvorfor mennesker blir så drøye når de har skjermen som sitt skjold, har jeg ikke klart å finne.

Jeg har også fått enormt med støtte, også fra fagpersoner og helsepersonell. Men de kan ikke uttale seg i media. De risikerer represalier og konsekvenser innefor sitt fagmiljø.

Det er trist at vi er så låst og lite åpne for mangfold i diskusjonen. Derfor ble jeg "syndebukken", og tok det på mine skuldre. Jeg snakker som mor, og det er jeg stolt av!

(foto:  Astrid Waller)

60 kommentarer

Jeg syns det er flott vi har sånne gode mennesker som deg. Som står frem!

Du skal være stolt og heve hodet. Uten deg hadde kanskje dette ikke kommet opp og frem slik det er gjort. Og hvis ikke dette hadde kommet frem i søkelyset så hadde kanskje mange bare fortsatt og være usikre, men også tiet om det.

Takk for at du fortsetter å stå på, dette er et viktig tema og man må få lov til å ta det valget man føler er riktig.

Jeg fikk massiv hets selv da jeg fortalte at jeg er skeptisk til bruken av fluor. Og jeg nok en gang forundrer meg over hvor slemme folk kan bli bak den skjermen sin altså.

Ha en deilig uke, du er topp!

Klem fra melissa

Arne Bøe Jacobsen

19.05.2015 kl.18:07

Stå på Sølje! Det er flott at noen tør å ta kampen opp. Vaksiner er giftige og sprer egentlig sykdommer. Hvorfor hjalp ikke vaksiner mot Ebola i Afrika? Hvem vet, men jeg er sikker på at en av grunnene til at epidemien er på retrett skyldes vaksinemotstandere og homeopater fra USA som klarte å informere deler av befolkningen og gi dem den rette medisinen

Sandy Lunoe

19.05.2015 kl.18:36

Stå på Sølje!

Det virker som om det finnes en tabu-liste med temaer som ingen, spesielt journalister, får lov til å uttale kritiske meninger om. Listen blir lengre etter hvert.

Nå inkluderer den myndigheters tilbakeholding av informasjon fra befolkningen; bivirkninger av vaksiner; manipulasjon av statistikk i forbindelse med vaksine-bivirkninger; toksisitet til kvikksølv, skvalen og aluminium mm i vaksiner; fremmed-DNA i vaksiner; autisme/hjerneskader, krybbedød, fravær av flokkimmunitet i forbindelse med vaksinasjon; Bill Gates; genmanipulasjon/GMO; Monsanto; chemtrails; stråling fra mobilmaster mm; Roundup toksisitet; kreftrisiko ved aspartam søtningsstoff; den "etablerte" kreftbehandling og psykiatrisk behandling; bindinger mellom myndigheter, leger og og industrien, spesielt den farmasøytisk industrien, mm.

Cathrine-Devida Kristiansen

19.05.2015 kl.20:21

Så flott at du våger å stå i kraften din.Jeg vaksinerer heller ikke mine barn, og deltok i debatten. Jeg har blitt kalt dårlig mor, barnemorder, konspirasjonsteoretiker, heks, alternativ dumming, lav IQ og lite intelligent. 😊 Jeg har også blitt truet med barnevern. Mine 4 barn er fra 10 til 23 år. Jeg kommer fra en slekt som nesten ikke har fått vaksiner. Jeg har ikke blitt vaksinert. Min mor har kun tatt en vaksine i 60 årene. Det var mot gulfeber i krigssone da hun seilte utenriks. Lykke til videre. Stolt av å ha deg i debatten.

Siv

20.05.2015 kl.12:06

Hei. Jeg bare lurer på om du vet hvor mange som død, fikk alvorlige lammelser og sen skader av polioepidimien i Norge i etterkrigstiden. Dette er forsatt en alvorlig sykdom mange steder i verden og er neppe en sykdom man bygger forsvar av. Om ikke de fleste av oss vaksinerer oss kan vi igjen få slike epidimier her. Er det helt greit? Dette er bare et eksempel på en alvorlig sykdom vi i dag er så heldig å ha vaksine mot. Ville du heller se så mange dø og alvorlig syke igjen? For tallene på disse er langt høyere og mer alvolrlig en effekter av vaksine.

soljebergman

20.05.2015 kl.13:33

Siv: jeg hat gitt polio vaksine...... Følg med før du angriper! Jeg er skeptisk til visse vaksiner ikke motstander.

Linn

20.05.2015 kl.18:17

Jeg støtter deg 100%, KJEMPEBRA at du sier din mening og står for den. HELT ENIG MED DEG i vaksine saken

soljebergman

21.05.2015 kl.00:34

Linn: tusen takk!

soljebergman

21.05.2015 kl.00:36

Cathrine-Devida Kristiansen: tusen takk! Vi skal nok nå frem med tiden som hjelp!

soljebergman

21.05.2015 kl.00:37

Sandy Lunoe: overformynderi er et godt ord!
Men sannhet og ærlighet vinner nok frem!

soljebergman

21.05.2015 kl.00:38

Arne Bøe Jacobsen: ja det er i allefall spennende og se det fra fler innfallsvinkler enn kun den ene store, helsemyndighetene.

soljebergman

21.05.2015 kl.00:39

Melissa Spania Kostholdsveileder: tusen takk! Ja folk eier ikke skrupler. Men jeg humrer over at ingen tør se meg i øynene og si de samme ordene. Sosiale medier bringer fæle ting ut av feige mennesker.

Kathrine

21.05.2015 kl.07:53

Jeg kan godt møte deg for å se deg rett inn i øynene og si de samme tingene jeg har gjort i debatten her :-)

theyellowbrickroad

21.05.2015 kl.15:42

Sølje, jeg liker deg! Vaksinasjonsdebatten har ikke endret på det. Jeg liker at du våger å stå for det du er usikker på, i tillegg til det du tror på. I dag har vi ikke lov til å være usikre og avventende når Staten Norge har talt. Vi trenger flere slike kritiske røster i samfunnet, de som våger å stille spm gjennom sine valg, de som tenker en ekstra gang selv om hele saueflokken er på full marsj avgårde i samme retning. Jeg liker din vilje til å tenke selv. Og til dine kritikere; jeg er ikke interessert i å gå inn i debatten, for det er ikke det som er mitt poeng her, dette handler ikke om vaksinasjonsprogrammet, jeg hadde bare lyst til å fortelle Sølje at jeg har sett og hørt deg igjennom de siste par årene, og jeg har likt mange kvaliteter ved deg! :-)

P

21.05.2015 kl.19:32

Det som sa legen i debatten var rett men....I Norge finnes det ikke noe kritisk syn til statlige "medisinke tradisjoner". F.eks. Norge var veldig ivrig på sterilisering og lobotomi, men nå er det ingen som behander folk slik. Jeg er en lege fra Russland. Der vet de fleste leger om komplikasjoner av vaksiner. De mest "populære" eller oftest - allergisering av vaksinert organism. Ingen i Norge sier at egentlig med så god vaksinasjonsdekning har vestlige lander samtidig et høyt nivå av astma og osv allergiske sykdommer. I tillegg får vi svekket antivirus immunitet.

Jeg har vaksinert meg i fjor mot hep B. Spiste som vanlig, mindre jobb og stress enn vanlig. I god fysisk form. Spiser godt. Gode blodprøver. Samme miljo. Samme jobb,samme opphoppning av virusinfeksjoner på jobb.Etter at jeg ble vaksinert ca om 1 mnd begynte jeg å bli syk. Til sammen klarte jeg å bli forkjølet (med forhøyet kroppstemperatur, smerter i hele kroppen, svakhet, svimmelhet etc) mer enn 5 ganger ila 2-3mnd. Har aldri vært så syk i det hele mitt liv. Da jeg kom nylig til vaksinasjonskontor med uttalte klager ang vaksinen, ingenting ble gjort. Sykepleier gjort et skremmet ansiktsuttryk, har ikke skrevet eller loggført denne info noen steds. Slik passer Helsevesenet på vaksinnasjonskomplikasjoner! Lykke til til Det Norske Helsevesenet ;-)

PS kommer ikke til å vaksinere mine små barn mot meslinger. Kanskje når de passerer 7-10 års alderen ved behov. Det dør mer folk av influenza etc

P

21.05.2015 kl.19:44

Ville bare si at i Norge de fleste gjør noe fordi "det gjøres sånt"....tusen argumenter for og ingen forståelse at det kan være andre mulige valg . Blindhet og ståhet

Alle mente at Jordet var flat ;-)

Dumme mennesker har ingen tvil ( de har bare 1 mening), de kloke tviler i mange ting ;-)

soljebergman

21.05.2015 kl.20:25

theyellowbrickroad: tusen takk! Det var spot on!
Jeg er ikke skråsikker, og det er det jeg prøver å formidle! Takk og god kveld!

soljebergman

21.05.2015 kl.20:27

P: så enig ang utsettelse av vaksine! Det er akkurat dette jeg prøver å formidle! Skepsis og nyanser, takk!

soljebergman

21.05.2015 kl.20:28

P: så sant så sant! Takk for reflekterte ord!

soljebergman

21.05.2015 kl.20:30

Kathrine: så hyggelig! Så har ikke du vært en av de med sjikanerende og lite respektfullt kommentarer! Det er de jeg henviser til.... God kveld!

Øyvind

23.05.2015 kl.15:59

"Vi voksne/foreldre er så opptatt av å lære våre barn nettvett, og at vi ikke skal mobbe hverandre, snakke stygt eller nedlatende.

Likevel var det mange voskne som gjorde akkurat dette mot meg!"

Hvordan tror du foreldre til de du kaller "svake" barn føler seg når du gnåler om at "jammen det er jo bare svake barn som dør av meslinger"? Hvordan tror du ansatte i helsesektoren og NHI føler det når du ubegrunnet anklager dem for å være mer opptatt av økonomi enn menneskeliv?

Mobbing og hets er selvfølgelig ikke OK, derfor reaksjonene på de grove uttalelsene dine. At folk svarer deg med samme mynt er selvfølgelig ikke greit. Det er ikke mindre ufint å kalle noen "barnemorder", for eksempel.

Du må óg gå noen runder med deg selv og spørre deg selv om du ikke bruker ord som "mobbing" litt vel mye. Jeg ser ikke på det som feil å kalle en spade en spade, eller å sette ting på spissen i en overskrift. For eksempel er meslinger langt farligere enn vaksiner, ergo er du farligere for barn enn vaksiner om du klarer å overtale foreldre til ikke å vaksinere barna sine. Det er kanskje ikke en "snill" overskrift, men igjen, det å sette ting på spissen er et mye brukt virkemiddel som slår løgn og konspirasjonsteorier hvilken dag som helst. Det er ikke snillere av deg å nekte å ta til deg informasjon og fortsette å spre usannheter om en sykdom som faktisk skader og dreper barn.

"Jeg har også fått enormt med støtte, også fra fagpersoner og helsepersonell. Men de kan ikke uttale seg i media. De risikerer represalier og konsekvenser innefor sitt fagmiljø.

Det er trist at vi er så låst og lite åpne for mangfold i diskusjonen. Derfor ble jeg "syndebukken", og tok det på mine skuldre. Jeg snakker som mor, og det er jeg stolt av!"

Fint av deg å avslutte med en løgn/konspirasjonsteori og en stråmann før du klistrer opp et digert bilde av deg selv.

Renate

25.05.2015 kl.19:08

Har du tenkt på at ved å vaksinere barna dine beskytter du andre barn og? Dessverre finnes det barn som er født med svekket immunforsvar og barn som blir syke sånn at de ikke kan følge det anbefalte vaksinasjonsprogrammet? For disse barna er det dødlig å få disse sykdommene! Vi som er så heldige å ha friske barn kan derfor vaksinere barna våre og dermed beskytte disse barna :)

Jeg er selv helsefaglig utdannet, og jobber med mennesker hver dag. I min jobb møter jeg daglig mennesker som har hatt disse barnesykdommen som det vaksineres for i dag. Å se hva disse sykdommene kunne gjøre med et lite barn og hva de har gjort med livene til disse menneskene får meg derfor til å være glad for at jeg har muligheten til å vaksinere mine barn. Jeg ønsker ikke å ta noen risiko for at mitt barn ikke vil ta skade av disse sykdommene. Det er mindre risiko med vaksinene, det viser forskningen :)

Og til dere som sier hun er farlig for barn og påvirker foreldre til å ikke vaksinere barna sine, så har helsestasjonene de siste månendene opplevd en stor økning av foreldre som ønsker å vaksinere barna sine. Så Sølje har nok ikke så alt for stor påvirkningskraft ;)

guest

28.05.2015 kl.00:15

Hei! :-) har du takket ja til invitasjonen om å få komme på besøk på haukeland eller? Da har du jo muligheten til å møte mennesker som har høy kompetanse innenfor dette feltet? Og du er jo ikke motstander av vaksiner? Bare skeptisk? Da ville det jo vært dumt og ikke takke ja til denne invitasjonen? Du er vel ut etter å lære mer om dette temaet?

soljebergman

28.05.2015 kl.08:00

guest: jeg trenger ikke takke ja til dem. Jeg har snakket med flere leger som har deres kompetanse og som er for vaksiner. Jeg har selvfølgelig snakket med begge leire før jeg har tatt valgene jeg har gjort!

Øyvind

05.06.2015 kl.00:17

Litt vel lettvint å si at du har snakket med anonyme leger som er enige med deg. Jeg kunne sagt at jeg har snakket med folk i barnevernet og politiet som har fortalt meg at Sølje Bergmann slår barna sine. Du kan bruke "jeg har snakket med fagfolk, men kan ikke si hvem de er" som "bevis" for hvilken påstand som helst, spesielt hvis du hiver inn en konspirasjonsteori som "jammen de kan ikke si noe offentlig, for da mister de jobben" (selv om jeg tror du vet like godt som meg at dette bare er tull, ikke minst fordi folk får uttale seg anonymt i media hele tiden).

Kathrine

07.06.2015 kl.14:50

Hei igjen Sølje.

Jeg spurte deg, i ditt forrige innlegg om vaksiner, om du hadde tenkt å ta i mot invitasjonen du fikk fra Haukeland. Dette er ditt svar; "Kanskje jeg skal ta imot invitasjonen så de skjønner at jeg er villig til å snakke om dette på en ordentlig måte? Hva synes du?"

Du fremstår, om mulig, enda mindre troverdig om du ikke kan holde dine egne ord engang.

God søndag.

soljebergman

08.06.2015 kl.09:34

Kathrine: jeg skrev kanskje!....
Hvem er du til å dømme?
Vet du så mye mer enn meg?
Eller er det bare generell fordømming av meninger du ikke er enig i?

08.06.2015 kl.11:10

Ja...du skrev kanskje. Når vi nå er inne på å legge vekt på betydningen av hvert ord man skriver her, så skrev du også "villig til å snakke om dette på en ordentlig måte".

Jeg vet ikke hva du vet, men jeg vet at jeg sitter med utdannelse og erfaring som gir meg grunnlag til å ha god kunnskap om vaksiner.

Geir Kjosavik

09.06.2015 kl.09:20

Sølje. Du sier at det er bra for barns immunforsvar å ha meslinger. Det kom nylig en forskningsrapport som konkluderte med det motsatte - at barns immunforsvar kan bli svekket i opp til tre år etter at de har fått meslinger.

En av dere tar feil. Tror du det er forskerne eller Sølje Bergman?

Geir Kjosavik

09.06.2015 kl.09:22

Hvor mange leger har du snakket med som gir deg støtte? Du trenger ikke nevne navn - bare tall.

factsftw

09.06.2015 kl.09:58

Bergman, når ble ignoranse en "mening "?

Jan Schjetne

09.06.2015 kl.10:16

Du snakker mye om å bli angrepet for "meningene" dine, Bergman. Men vaksinemotstand er ikke en mening, det er en forakt mot alt av etablert vitenskap. Jeg synes du skal lese denne artikkelen:

http://theconversation.com/no-youre-not-entitled-to-your-opinion-9978

Du er ikke "uenig", du fornekter fakta. Det er ikke lenger en mening, det er bare simpel løgn.

Henning

09.06.2015 kl.10:24

Melissa "kostholdsveileder", du holdt på å miste den ene datteren din pga dine misoppfatninger, og hun ble berget av det konvensjonelle helsevesenet. Man skulle tro at du var litt mer takknemlig og forsto at det kanskje er du som tar feil?

Arne Bø Jakobsen, grunnen til at vaksiner ikke tok knekken på Ebola er at det ikke eksisterer noen slik vaksine. Dessverre. Det er under utvikling nå, så kanskje vi klarer å begrense neste utbrudd. Homeopatene var bare i veien der nede, og skulle holdt seg unna med lekemedisinen sin.

Bergman, dette med at du har støtte fra helsepersonell er et suspekt argument, enn så lenge vi begge vet at den består av et par sykepleiere og en halvveis farmasøyt inne på vaksineaksjo.no. Skal du henvise til autoriteter bør du ta inn over deg at tilnærmet samtlige i helsevesenet rister på hodet over det du frembringer.

Dette med at de ikke kan stå frem er jo veldig praktisk fra din side. Du har fått deg noen nye venner nå som forøvrig ikke etterlater bremsespor foran deg hvis du skulle finne på å hoppe av. Det har de gjort tidligere. Akkurat nå er de dine beste nye venner, og du får helt sikkert masse kos og klems. De er fornøyde med at du tar oppmerksomheten.

Og i mens ligger et uvaksinert barn i Spania med difteri, og foreldrene som tidligere var vaksinemotstandere føler seg lurt av bevegelsen. Difteri har ca 1/10 sjans for å være dødelig. Jeg håper du har tenkt nøye over hva og hvem du går i front for.

Audun Drivenes

09.06.2015 kl.11:30

Du skriver jo at du har opplevd massiv støtte fra leger og fagpersonell. Jeg forsår at du ikke kan gi navn på disse, men det hadde vært greit å fint å få vite om dette er leger, professorer, fysoterapauter, sykepleiere etc. Det hadde også vært fint å vite hvor mange det er snakk om. Jeg synes dette er noe du bør opplyse om. Dersom flere professorer og leger mener MMR-vaksinen er farlig så er det av offentlig interesse. Det er mange som blir usikre og redde når en kjent person fronter vaksinemotstand.

Morten

09.06.2015 kl.12:18

Sølje, du takker og bukker og svarer positivt på innlegg fra folk som Sandy Lunøe. Da må du nesten tåle å bli tatt for å være kategorisk vaksinemotstander. Når du stiller deg på hennes side stiller du deg ved siden av folk som tenker og lever i de virkelig stor konspirasjonen med Big Pharma (tm) og en haug andre. Selv praktiserer de totalkontroll og full sensur på facebook-grupper og egne nettsteder der ingen skal få si imot antivakserne. De juger konsekvent om innholdet av vaksiner og forfalsker statstikk. Det finnes sikkert penere ord for handlingene men ikke renere.

Ta en kikk på hva hun forfekter i innlegget over. Dette er en i gjengen du misjonerer for, frivilling eller ikke. De som tror at vaksiner inneholder nanoroboter som rapporterer til CIA, som tror kondens fra fly er kjemikalier osv. Det ikke snakk om mindre enn de største tullingen på jordens overflate. Fortsett å ros Sandy og Co for du gjør oss som ønsker friske vaksinerte barn en stor tjeneste. :)

Forøvrig kler du offerrollen usedvanlig dårlig, og stadig mindre kledlig for hver gang du sier du ikke er et offer, bare for å legge igjen nok en "hvem er du til å dømme" e.l.

Påsan

09.06.2015 kl.18:25

Sykdomsforkjempere endrer gjerne mening når de innser realitetene. Det er bedre å ta til fornuften uten å lære på den harde måten.

http://elpais.com/elpais/2015/06/05/inenglish/1433512717_575817.html

Øystein Gudim

09.06.2015 kl.19:06

Jeg vil på en måte takke deg Sølje. Du har sammen med ekstremistene på avksineaksjon.no (anført av den sensurglade Sandy Lunøe) fått fram galskapen i vaksinemotstanden. Et resultat av debatten er at folk i økende grad vaksinerer sine barn - motsatt av hva du kanskje ønsket? Når folk lytter til leger, forskere og folk som har faglig tyngde faller dine overflatiske argumenter døde til jorden. Difteri er tilbake i Spania for første gang på 30 år pga. vaksinemotstand. Et barn i Tyskland er død pga. meslinger. Barn er hjernekadd av meslinger i Norge. Hvor mange ofre for vaksinemotstanden trenger du før du ser hvor feil dette bærer?

Geir Kjosavik

15.06.2015 kl.07:15

Og vi prøver igjen =)

Du sier at det er bra for barns immunforsvar å ha meslinger. Det kom nylig en forskningsrapport som konkluderte med det motsatte - at barns immunforsvar kan bli svekket i opp til tre år etter at de har fått meslinger.

En av dere tar feil. Tror du det er forskerne eller Sølje Bergman?

18.06.2015 kl.22:57

Mainstream media har pushet meslingvaksine spesielt i lengre tid med fryktbasert, tabloid og unyanserte vinklinger. At de i samme periode publiserer en rapport om at gjennomgått meslinger svekker barnets immunforsvar i 3 år får i hvert fall ikke meg til å hoppe på samme konklusjon. det fins alltid en annen rapport som viser noe annet. Det fins forskningsartikler som knytter mmr til autisme og det fins forskningsartikler som ikke gjøre det. Hva en seter lit til er ikke hvem det er flest av (for i så fall kan en bare kopiere samme design gjentatte ganger for å "bevise" via kvantitet, ikke kvalitet) men hvilke av de en regner som mest sannsynlig har kommet til riktig konklusjon. Mainstream media om vaksiner er som Russia Today om Russland vs Nato/EU. Omtrent like tragikomisk tendensiøst.

18.06.2015 kl.23:06

Vaksineposten..øøh..aftenposten eies av et mediekonsern med eierinteresser i legemiddelindustrien og har vært "best i klassen" i unyansert vaksinepushing http://thebeam.org/2015/04/aftenpostens-journalister-har-endelig-sett-lyset-160-okning-vaksineartikler-dette-aret/

Aftenposten har en flau historie i å profittere på Nazistene og i år gjentar de sin skruppelløshet ved å sende sin journalist på årets mest antidemokratiske, elitistiske forsamling - den type folk skulle kritisere og ikke gå i ledtok med.Jommen sa jeg den femte statsmakt http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/06/09/225765/aftenpostens-politiske-redaktor-til-hemmelig-bilderberger-mote

Geir Kjosavik

22.06.2015 kl.09:25

Til anonym. Nei - det finnes ikke fagfelle-anerkjente forskningsrapporter som knytter mmr til autisme. Kom gjerne med eksempler som viser at jeg tar feil. Det finnes heller ikke anerkjente rapporter som viser at meslinger styrker immunforsvaret. Du skal få lov til å ha egne meninger, men du kan ikke operere med egne fakta.

Geir Kjosavik

22.06.2015 kl.09:28

Sølje,

3. gang. Hvem har rett - du, eller vitenskapsfolkene som har fastslått gjennom en storstilt studie, der de har sett på et stort antall tilfeller og fastslått at det å ha meslinger svekker immunforsvaret i opp til tre år? Hvis du mener du har rett, forventer jeg at du klarer å peke på åpenbare svakheter i studien.

Geir Kjosavik

02.07.2015 kl.15:57

4. gang. Hvem har rett - du, eller vitenskapsfolkene som har fastslått gjennom en storstilt studie, der de har sett på et stort antall tilfeller og fastslått at det å ha meslinger svekker immunforsvaret i opp til tre år? Hvis du mener du har rett, forventer jeg at du klarer å peke på åpenbare svakheter i studien.

Geir Kjosavik

03.07.2015 kl.11:49

Og der døde en voksen dame av meslinger i USA. Fullstendig unødvendig.

http://www.usatoday.com/story/news/2015/07/02/measles-death-washington-state/29624385/

Geir Kjosavik

06.07.2015 kl.10:50

Du svarer kanskje ikke på dette, eller?

http://www.aftenposten.no/article/ap-8016182.html
Du er jammen meg tøff! All ære til deg!

Geir Kjosavik

16.07.2015 kl.09:36

5. gang. Hva er det som gjør at du har rett i at meslinger er bra for immunsystemet all den stund en ny, anerkjent forskningsrapport konkluderer med det motsatte.

Dwtte må jo være noe du har tenkt nøye gjennom siden du går til det skritt å uttale deg offentlig om saken, så jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så ufattelig vanskelig å få deg til å redegjøre for hvorfor du mener du har rett og forskerne tar feil.

Eller var det rett og slett at du bablet i vei om noe du ikke hadde greie på, og ikke har mot til å innrømme at det var dumt? Inntil du gidder å svare, så er det den mest nærliggende konklusjonen.

Geir Kjosavik

22.07.2015 kl.13:44

Sukk. Nå stiller jeg spørsmålet for 6. gang, og jeg kommer til å fortsette og repetere det til du svarer.

Hva er det som gjør at du har rett i at meslinger er bra for immunsystemet all den stund denne rapporten som virkelig har analysert spørsmålet, konkluderer med det motsatte?

http://www.aftenposten.no/article/ap-8016182.html

soljebergman

26.07.2015 kl.20:58

Geir Kjosavik: jeg har ferie......
...... Fordi du finner rapporter i din favør.....
Klart det er sunt for kroppen og skape 100 prosent immunitet mot en sykdom..... Sier seg vel selv, hva er best av 100 prosent immunitet contra 95/96 prosent?
Sjekk rapporter selv, jeg trenger ikke overbevise deg om noe som helst. Du tror på det du tror på, jeg på mitt. Og over alt finner man argumenter for og imot.

Geir Kjosavik

27.07.2015 kl.10:32

Sølje. Jeg finner ikke rapporter i min favør. Jeg finner den mest grundige undersøkelsen som er blitt gjort på dette, uavhengig av hva den sier. Dersom den hadde konkludert med at av alle de tusen barna som studeres, går det klart frem at det er sunt for kroppen å ha meslinger, så hadde jeg akseprtert det. Ja, det finnes argumenter for og i mot, men INGEN av argumentene i mot kommer fra seriøse, vitenskapelige kilder.

1. Hvilke svakheter finner du i metoder og koknklusjon i denne studien?

2. Hvor finner du en like seriøs studie som viser at meslinger er bra for immunystemet?

Jeg velger å ikke TRO noe her. Jeg velger å høre på de mest troverdige kildene - uansett hva de sier. Det burde du også gjøre i stedet for å høre mest på dem som sier det du ønsker skal være sant.

Og for å svare på spørsmålet ditt. Det er bedre med 100 immunitet, men da har du jo allerede hatt sykdommen! Det blir litt som å si at det å være gravid er et bedre prevensjonsmiddel enn kondom, p-piller og spiral til sammen siden ingen av disse gir 100% beskyttelse.

Geir Kjosavik

05.08.2015 kl.14:16

En gang til. Hvor er den troverdige rapporten som konkluderer med at du har rett - dvs at meslinger styrker immunforsvaret?

Geir Kjosavik

24.08.2015 kl.10:26

Når skal du egentlig finne den fagfellevurderte og anerkjente studien som støtter ditt utsagn om at det er bra å ha meslinger?

Trond

29.08.2015 kl.00:16

"Eller er det bare generell fordømming av meninger du ikke er enig i?"

Det er fordømming av et syn på vaksiner som er hinsides all fornuft.. Vaksiner ungene dine skikkelig!

Geir Kjosavik

01.09.2015 kl.10:03

4. gang. Du sier at det å ha meslinger styrker immunforsvaret. En svært grundig undersøkelse hevder at det er motsatt.

Du sier at det finnes argumenter som går mot denne undersøkelsen.

HVOR FINNER JEG DISSE?

04.09.2015 kl.10:37

http://www.boughtmovie.com/free-viewing/

23.09.2015 kl.07:48

Hei.

Har aldrig tatt en vaksine utenom de vi måtte ta på barneskolen, og jeg er den av mine venner som aldrig er syk.

Konklusjon: vaksine er bare noe tull som visse mennesker skal tjene penger på.

Emelie Karlsson

06.02.2016 kl.19:14

Stå på ditt!!

Elin Lundh

21.02.2016 kl.15:09

Nå må folk ta seg sammen. Det må da for fa.... være lov å ha en annen mening? Hvis dere er vaksinert og barna deres er vaksinert, hva er dere da så forferdelig redde for om dere har så forbaska tro på vaksine? STÅ PÅ SØLJE BERGMAN! Og stå på dere andre, for det dere tror på. Men SLUTT å MOBB!!!! Slutt å spørre om hun vil at barn skal dø. Selvfølgelig vil hun ikke det. Hva er det for slags spørsmål? Dette er jo psykisk vold mot et menneske!

Rolf Østvik

20.09.2016 kl.15:35

Elin Lund, selv om vaksiner virker godt så er det noen få prosent som ikke blir immun av vaksinen.

I tillegg så er vi blant annet redde for alle spebarna som ikke er store nok til å få vaksinen. Og for andre som har et immunsystem som ikke tåler sykdom, f.eks. barn i kreftbehandling. Og meslinger kan være farlig for alle barn så vi er bekymret for barna som har foreldre som ikke skjønner at de kan sette barna sine i unødvendig fare ved å unnlate å vaksinere.

Man kan gjerne ha en annen mening, men om man kommer med påstander som er feil og farlige så må man tåle å bli motsagt. Mobbing er unødvendig. Men husk også et det er forskjell på mobbing og det å få kjeft og korreks for at man sprer løgner og feil informasjon.

Hege

12.04.2017 kl.23:07

Herregud jeg blir sjokkert her.....over hvor mange dumme mennesker det er. Dessverre. Sølje du og mannen din, jeg har ikke ord. Kathrine, Øyvind og Renate her, dere og noen fler her gir meg troen tilbake på menneskers intelligens. Elin Lundh, du er jo virkelig bak mål, med Sølje og resten. Jeg blir skremt. Og jo, jeg møter hvem som helst ansikt til ansikt, noesomhelst! Akkurat nå mangler jeg ord fordi jeg er sjokkert. Hilsen utdannet sykepleier.

Skriv en ny kommentar

hits