"Stunden"

06.02.2015 - 21:19 11 kommentarer

Jeg jobber forferdelig mye for tiden. Lange dager som starter 0715 og varer til 17...

Det betyr at jeg ser veldig lite til mine deilige barn.

Har jeg dårlig samvittighet?

Både ja og nei.

Dårlig samvittighet i småbarnsperioden er nesten uungåelig, samtidig vet jeg at de siste 7 årene har jeg vært 100% med barna, så at jeg jobber nå er også bra for familiedynamikken.

Stig Henrik er hjemme, han gjør det meste i hus og heim, så at jeg jobber betyr at de ser mer av ham.

Vi velger å ikke jobbe masse samtidig, da går det utover barna og det prøver vi å unngå!

So far so good!

Så jeg har ikke dårlig samvittighet men jeg kjenner på det at jeg har så liten tid med barna i hverdagen. Da blir ettermiddagen dedikert til dem, samtidig som der en den tiden på døgnet jeg er mest sliten. Det er ikke helt forenelig så jeg innrømmer glatt at tålmodigheten min litt for ofte blir satt på orøve.

Jeg prøver å være der for dem og sammen med dem. Men de må likevel høre på meg og spise/stelle seg når jeg sier ifra.

Her ligger utfordringen. Nå som jeg er så lite hjemme tester de meg mer enn noen gang, og det er ingen hemmelighet at det går en kule varmt her i huset.

Jeg ligger nesten og angrer hver kveld over små og store ting jeg sa og gjorde. Tenker at jeg var litt for hissig, litt for utålmodig, litt for streng, litt urettferdig osv osv...

Noen som kjenner seg igjen?

Men over til overskriften: Stunden:



Det er de små stundene oppi alt som er hverdag, kaos, kos, rydding, henting og levering som har uvurderelig verdi, og en det er nettopp en slik liten stund jeg vil fortelle om:

En kveld la jeg alle jentene i sengen vår, de lovte å være flinke og stille...særlig!

De ble bajaser og alt ble bare tull og tøys, og i harnisk satte jeg meg opp og sa rasende at her gadd jeg ihvertfall ikke ligge lenger.

Da, plutselig, kjenner jeg to små barnehender som stryker meg over ryggen, sart, ømt som en unnskyldene bevegelse, som en forståelse for at nå hadde de gått for langt.

Hjertet stoppet nesten, skuldrene falt ned og jeg kjente en vidunderlig ro spre seg i kroppen. Og for en liten stund var hele meg i harmoni, jeg la meg ned med barna igjen og de sovnet stille og rolig.

Ingenting ble sagt, bare en gjensidig kjærlighetsærklæring dirret i luften over og rundt oss.

Natten smøg seg inn og drømmene overtok rommet.

Den stunden...den glemmer jeg aldri.




                                STØNNA
                          
Ta vare på stønna.
slepp a inn når a banker på.
Rødd plass åt døkk midt i søkna,
for stønna er her og nå.

Le`a setta sæ litt nedpå,
uansett håssen `a er.
Noe har `a å gi dæ
Det er derfor ho er her 

Ta godt vare på stønna og
takk for den tida ho satt
før akkurat dænna eine
?ho kommer aldri att.

DU trudde lengi at stønna
 var noe du skulle få
bære du en gong vart ferdig
med det du dreiv på med nå 

DU fekk aldri tid tel å oftne (åpne)
de gongene hu banka på.
og skjønte for seint at STØNNA?..
STØTT ER HER OG NÅ.

 

11 kommentarer

laerdommotidioti

12.02.2015 kl.20:29

At du som kronidiot risikerer livet til barn i Norge gir meg grøssninger, at slike personer som deg i det hele tatt kommer fram i mediene gjør meg fortvilet. Kjempe fin måte å promotere seg selv, forbanna egoistiske tøs.

Oppgitt Nordmann

13.02.2015 kl.01:02

Kan du ikke ta deg 2 minutter til å lese på nettet hvordan sånne holdninger som dine er med på å bidra til at spedbarn og svakere mennesker dør?

Ga

13.02.2015 kl.02:39

Sølje. Så deg nettopp på TV2-nyhetene. Du nevnte i forbindelse med vaksinering at du vil at vi skal være mer naturlige og mindre kjemiske. Du er inneforstått med at det du mener med naturlig innebærer at flere barn dør av sykdommer som meslinger, polio og tuberkulose? På 1800-tallet var ting mye mer naturlig, vil du tilbake dit?

Jeg skjønner virkelig ikke argumentasjonen din. Du sier du skjønner du taper mot vitenskapen, men likevel skal du bestride den. Vaksiner er trygge og med veldig få bivirkninger. Disse unaturlige stoffene i vaksinen du er redd for får du i deg i mye større doser gjennom skrubbsår og mat.

Sykdommer derimot som idag er utryddet, det kan være farlig.

Vær så snill, prøv å forstå.

13.02.2015 kl.17:28

Du burde i det minste ha dårlig samvittighet for å ikke vaksinere barna dine. Det rammer flere enn barna dine - spesielt små babyer og de som ikke kan ta vaksine. Tåler du at dine valg kan forårsake at andre kan dø?

Peter

14.02.2015 kl.01:41

Medisiner og vaksiner fungerer, fordi det har blitt bevist at de fungerer. Vitenskapen er ikke en motsetning til naturen og mennesket slik det virker som om du mener på dagsnytt atten - det en metode for å hente inn kunnskap - også om mennesket og naturen. Derfor er det ikke slik at medisiner og vaksiner fungerer, bare fordi en majoritet mener det, slik det virker som om du påstår, medisiner og vaksiner virker fordi det er bevist at de fungerer.

Du sier på dagsnytt atten at det er viktigere å ta et selvstendig valg enn å følge strømmen, at noen må tørre å være upopulære - men hva om strømmen har rett og du tar feil. Det er ikke noe edelt å forsvare et upopulært standpunkt, når standpunktet er feil.

At debatten er basert på frykt er helt naturlig, jeg skjønner ikke hvorfor du mener at det er galt. Dette handler om liv og død, om små barn. Selvfølgelig er tanken på døde barn assosiert med frykt. Flere barn vil dø, hvis flere foreldre gjør som du gjør. Det er det ingen tvil om. Det kan bevises. Folk er redde for at barn skal dø - og da blir selvfølgelig debatten styrt av frykt.

https://www.youtube.com/watch?v=GLqS5dAxKj8

Trine

20.02.2015 kl.10:53

Oi her var det dårlig med kommentarer relatert til innlegget..! En fint innlegg og takk for påminnelsen om "stunden". Og STØNNA skal jeg legge på minnet, den var rett og slett vakker! :)

soljebergman

22.02.2015 kl.19:21

Trine: tusen takk!
Ja mange har hengt seg opp i vaksine debatten så det var hyggelig sagt av deg!
God søndags kveld!

Maria c. Grimsgård

01.03.2015 kl.22:34

"Mange har hengt seg opp i vaksinedebatten" sier du. Selvfølgelig har de det! Alle som gjør som deg, dropper å vaksinere barna sine, er til stor fare for de aller minste og svake. Og du er værre en de fleste fordi du også får andre til å droppe vaksinering. Som en skriver over her: Flere barn kan DØ, pga dine valg. Fordi du synes vaksiner er unaturlig. Du virker jo interessert i tema, så vær så snill å les denne:

http://tjomlid.com/2014/10/10/det-naturlige-er-at-barna-dine-dor/

Du har frivillig gått ut i media mange ganger med ditt syn på vaksiner, da må du også tåle å bli sagt i mot. Og der vi vanlige folk kan nå deg er jo nettopp på din blogg. Jeg håper du svarer.

soljebergman

02.03.2015 kl.10:41

Maria c. Grimsgård: jeg kan godt svare, tjomslids meninger er jeg fullt klar over. Og jeg er uenig. Også med deg.
Jeg tåler å bli sagt i mot, bare les Komm feltet. Jeg ønsker bare at det skal være konstruktivt og jeg påberoper meg retten til å være skeptisk. Når ig hvor mange vaksiner jeg gir mine små barn.
Har de ikke hatt barnesykdommene når de blir ungdom får de velge selv om de vil ta dem.
Vitenskapen er aldri gjennomforsket. Bare pr dags dato. Hva fremtiden bringer når vi generellt stapper i oss så mange kjemikalier, vaksiner og medisiner vil tiden vise, og det redet jeg er skeptisk.
Jeg utgjør ingen fare, hvis då er sant utgjør vi alle en fare, livet vil alltid inneholde risiko og fare. Hvilke risikoer er vi villige til å ta?
Der har du og jeg forskjellig standpunkt, og det aksepterer jeg. Gjør du?

Maria C. Grimsgård

09.03.2015 kl.21:13

Takk for svar! :)

Jeg starter der vi er enige; det nok er lurt å være oppmerksom på mengden kjemikalier vi får i oss. Og mengden og type medisiner. (Her i huset tas f.eks. Paracet ol bortimot aldri. Antibac likeså. Litt vondt i hodet/feber har bedre av hvile og man har godt av litt basiller til å styrke immunforsvaret.)

Jeg skal til og med si at du kan godt være skeptisk til vaksiner. men vaksinene som tilbys oss gjennom vaksinasjonsprogrammet er gitt til mange hundre tusen barn (mest sannsynlig millioner) , og det er kun noen svært få prosenter som får bivirkninger: en mye større andel ville blitt alvorlig syke og dødd uten vaksinene. Desto fler som vaksinerer seg, desto mer immun blir folket, og en vaksinegrad på 93-95% er regnet som nok til å hindre sykdommene fra å spre seg. Når man da dropper å ta vaksinene, selv om det ikke er noen helsemessige årsaker til det, blir ikke dette bare å øke risikoen til dine egene barn, men også til de barna som er svake og ikke _kan_ ta vaksinen. Disse vil vel også være de barna som en sykdom vil gå hardest utover, siden de er svake fra før. Så jeg tenker: ja, selvfølgelig, dine egne barns risiko er ditt ansvar. Men andre barn skal ikke måtte lide av dine valg. Sykkelhjelm: ditt ansvar. Gå alene til skolen: ditt ansvar. Vaksiner: Her tar egentlig staten ansvar, og veldig godt er det! Det handler ikke bare om deg og dine barn.. Så jo: du utgjør en fare. Spesielt fordi du går offentlig ut med meningene dine og får andre til å gjøre som deg.

Jeg pleier egentlig å se på meg selv som ganske god på å akseptere at andre har andre meninger enn meg, men innrømmer at jeg synes det er vanskelig her altså. Ikke ofte jeg søker opp folk som har ytret noe jeg er uenig om. Har ikke skjedd før faktisk. Men, du skal igjen ha takk for at du svarte meg. Ha en fin kveld

TomB

08.04.2015 kl.18:37

Du setter andres barns liv i fare.

Du er en skam.

Og du ble fortjent driti ut på NRK.

Folkeopplysningen gjorde en bra jobb.

Skriv en ny kommentar

hits